Pääkäyttäjän ohjeet
Käyttövaltuushallinnassa Omistajapääkäyttäjät ja HVA pääkäyttäjät voivat lisätä, muokata ja poistaa käyttäjiä, antaa heille oikeuksia palveluihin (osajärjestelmiin) sekä muokata käyttäjien rooleja näissä palveluissa.
Käyttövaltuushallinta on vain pääkäyttäjien käyttöön tarkoitettu työkalu, ja se tarjotaan ainoastaan suomenkielellä. Pääset siirtymään Käyttövaltuushallintaan sisäänkirjautumisen jälkeen painamalla ylävalikosta “Käyttövaltuushallinta” -linkkiä.
1. Käyttövaltuushallinnan näkymä
Käyttövaltuushallinnassa näet alueesi käyttäjät taulukkomuodossa. Voit lisätä, muokata ja poistaa yksittäisiä käyttäjiä. Jos sinulla on tarve muokata useita käyttäjiä yhdellä kertaa (massatoimintona), ole yhteydessä tukipalveluun.
Taulukossa esitetään käyttäjistä seuraavat tiedot:
- Nimi (käyttäjän suku- ja etunimi)
- Käyttäjän tunniste (Jos käyttäjä kirjautuu sisään varmennekortilla, näytetään toimikortin tunniste. Jos käyttäjä kirjautuu sisään käyttäjätunnuksella, näytetään sähköpostiosoite.).
- Organisaatio (käyttäjän organisaation, kuten kunnan, järjestön tai hyvinvointialueen nimi).
- Viimeksi kirjautunut (ajankohta, jolloin käyttäjä on viimeksi kirjautunut).
- Palvelut ja roolit (Taulukossa näytetään palvelut, joihin käyttäjällä on oikeus. Saat käyttäjän palvelukohtaisen roolin näkyviin viemällä hiiren palvelun nimen päälle, jolloin rooli näytetään vihjetekstissä.)
1.1 Taulukon tietojen järjestäminen ja asettelu
Taulukon rivejä voi järjestää käyttäjän nimellä ja viimeksi kirjautunut -tiedolla. Voit vaihtaa rivien järjestystä taulukon otsikoiden oikealla puolella olevasta nuolipainikkeesta.
Taulukon alareunassa näytetään sivutus, jonka avulla voit liikkua sivulta toiselle ja valita, kuinka monta käyttäjää haluat nähdä per sivu.
1.2 Hakutoiminto
Voit hakea käyttäjiä kirjoittamalla hakukenttään. Voit hakea organisaation nimellä, käyttäjän nimellä, palvelun nimellä tai käyttäjän tunnisteella (varmennekortin numero tai käyttäjän sähköpostiosoite). Näkymää rajataan heti kun kirjoitat. Voit tyhjentää haun painamalla hakukentän oikeassa laidassa olevaa x-painiketta.
2. Käyttäjän lisääminen
Lisää alueellesi uusi käyttäjä painamalla “Lisää käyttäjä” -painiketta.
“Lisää käyttäjä” -painikkeesta avautuu näkymä, jossa voit antaa käyttäjän tiedot. Valitse ensin sisäänkirjautumisen tapa, sillä se määrittää muut täytettävät kentät. Pakolliset kentät on merkitty tähti (*) -merkinnällä.
2.1 Käyttäjän tietojen lisääminen
Jos valitset sisäänkirjautumisen tavaksi “Varmennekortti“ -valinnan, käyttäjä kirjautuu palveluun varmennekortin avulla. Tällöin käyttäjään liittyen tulee antaa seuraavat tiedot:
- Etunimi*
- Sukunimi*
- Sähköposti
- Varmennekortin tunniste*
- Organisaatio
Jos valitset sisäänkirjautumisen tavaksi “Käyttäjätunnus“ -valinnan, käyttäjä kirjautuu palveluun käyttäjätunnuksella ja salasanalla sekä todentajasovelluksesta saatavalla koodilla. Tällöin käyttäjään liittyen tulee antaa seuraavat tiedot:
- Etunimi*
- Sukunimi*
- Sähköposti (käyttäjätunnus)*
- Organisaatio
2.2 Palvelun ja roolin valinta
Valitse ensin palvelu, johon käyttäjälle annetaan oikeus. Tämän jälkeen voit valita roolin, joka käyttäjälle annetaan kyseiseen palveluun.
Huom. Jos olet hyvinvointialueen pääkäyttäjä, sinun tulee myös valita hyvinvointialue, jolle käyttäjä lisätään. |
---|
2.3 Voimassaolon valinta
“Tunnuksen voimassaolo alkaa” -kenttään voit valita tai kirjoittaa päivämäärän, josta lähtien käyttäjällä on pääsy valitsemiisi palveluihin sekä Ammattilaisen omaan. Oletuksena päivämäärä on kuluva päivä.
Jos tiedossasi on päivämäärä, jonka jälkeen käyttäjä ei saa päästä palveluihin tai Ammattilaisen omaan, lisää päättymispäivämäärä “Tunnuksen voimassaolo päättyy” -kenttään. Valitun päivän jälkeen käyttäjällä ei ole enää pääsyä mihinkään palveluun tai Ammattilaisen omaan. Jos voimassaoloa ei tarvitse rajoittaa loppumaan tiettyyn päivämäärään, jätä kenttä tyhjäksi, jolloin voimassaolo jatkuu toistaiseksi.
Käyttäjä, jonka voimassaolo on päättynyt, näkyy Käyttövaltuushallinnan käyttäjätaulukossa samalla tavoin kuin voimassaolevat käyttäjät. Jos haluat, että käyttäjällä on jälleen pääsy palveluihin, muokkaa “Tunnuksen voimassaolo päättyy” -kentän päivämäärää. Voit lisätä joko uuden päättymispäivä tai poista päivämäärän kokonaan.
3. Käyttäjän muokkaaminen
Pääset muokkaamaan käyttäjää viemällä hiiren taulukon rivin päälle, ja painamalla taulukon oikeaan laitaan ilmestyvää kynä-ikonipainiketta.
3.1 Käyttäjän tietojen muokkaus
Näkymässä vasemmalla ovat Käyttäjän tiedot -osio. Voit muokata muita käyttäjän tietoja paitsi varmennekortin tunnistetta.
3.2 Roolin muokkaus
Voit muokata käyttäjän roolia hänelle lisätyssä palvelussa.
4. Käyttäjän poistaminen
Jos haluat poistaa käyttäjän hyvinvointialueeltasi, siirry ensin käyttäjän muokkaustilaan. Pääset muokkaamaan käyttäjää viemällä hiiren taulukon rivin päälle, ja painamalla taulukon oikeaan laitaan ilmestyvää kynä-ikonipainiketta.
Poista käyttäjä painamalla vasemmalla alareunassa olevaa “Poista käyttäjä” -painiketta. Painettuasi painiketta sinun tulee vielä vahvistaa käyttäjän poistaminen ponnahdusikkunassa, joka avautuu näkymän päälle.
Jos olet varma poistamisesta, paina “Poista käyttäjä“ -painiketta. Jos haluat peruuttaa toiminnon, paina “Peruuta ja säilytä käyttäjä” -painiketta.
Käyttäjän poistamisen jälkeen palaat Käyttövaltuushallinnan etusivulle ja näet vihreän onnistumisviestin merkkinä poiston onnistumisesta.
Huom. Käyttäjä voi olla silti käyttäjänä jollain toisella hyvinvointialueella, vaikka hänet on poistettu. |
---|
5. Omat tiedot
Ylätunnisteen oikeassa reunassa on käyttäjäpainike, jossa näytetään nimesi (etunimi ja sukunimi). Kun klikkaat painiketta, avautuu profiilivalikko, jossa on valintana “Omat tiedot”. Valintaa painamalla pääset tarkastelemaan omia tietojasi. Jos tiedoissa on virheitä, ole yhteydessä alueesi pääkäyttäjään.