Omavire – på svenska

Bruksanvisning för Omavire-tjänsten, pilotprojekt och effektsutvärdering 2024 

1. Självbedömning av arbets- och funktionsförmåga 

Omavire är en tjänst för alla i arbetsför ålder, som genom att svara på olika frågor och uppgifter hjälper användaren att reflektera över sin arbets- och funktionsförmåga. Tjänsten erbjuder tematiska tips och rekommendationer samt stöd för att upprätthålla och stärka arbets- och funktionsförmågan. 

Med hjälp av tjänsten kan man identifiera möjliga styrkor, utvecklingsområden samt behov av stöd. Tjänsten kan användas självständigt oberoende av tid och plats eller enligt överenskommelse i samarbete med yrkespersoner som använder Omavire. Omavire möjliggör överföring av information av själv bedömning, som arbets- och funktionsförmåga samt olika uppdaterings- och uppföljningsfunktioner från invånaren till yrkespersonen med hjälp av samtyckeshantering. Omavire möjliggör delvis digitalt genomförande av tjänsteprocessen mellan invånaren och yrkespersonen samt användning av självbedömningsinformation som en del av tjänsten, till exempel som stöd vid bedömning av servicebehov och upprättande av serviceplaner. 

Planeringen och utvecklingen av Omavire-tjänsten genomförs som ett nätverkssamarbete med gemensam utveckling. Utvecklingspartnerna inkluderar till exempel STM, TEM, TTL, THL, KEHA/TE, FPA, välfärdsområdena som har fått RRP-finansiering för utvecklingen av tjänsten såsom Keski-Uusimaa, Satakunta, Pohjanmaa och Pohjois-Pohjanmaa samt Helsingfors stad – utan att glömma tjänstedesigners och slutanvändare. 

Du hittar Omavire-tjänsten på www.omavire.fi

De huvudsakliga funktionerna i Omavire är situationsbedömning och sammanfattning, fördjupande sektioner, planering och en sektion för yrkespersoner. 

Referensramen för Omavires innehållshelheter är Arbetshälsoinstitutets Arbetsförmågehuset:  

I följande avsnitt hittar du instruktioner för Omavires olika funktioner: 

1.1 Hemsidans funktioner  

När användaren kommer till Omavires sida öppnas först Samtycke till insamling av besöksstatistik med funktionerna Jag godkänner inte / Jag godkänner. Användarvillkor och nödvändiga cookies godkänner användaren automatiskt genom att fortsätta använda tjänsten.  

Bild 1. Samtycke till insamling av besöksstatistik 

Du hittar användarvillkor och dataskyddsbeskrivning längst ner på Omavire-sidan, i sidfoten, det vill säga footern. 

Omavire kan användas som engångsanvändare utan inloggning eller som inloggad användare, varvid svaren sparas i Omavire-tjänsten och användaren kan återgå till dem, redigera dem och följa eventuell förändring i sin arbets- och funktionsförmåga. Om tjänsten används engångsvis utan inloggning, har användaren möjlighet att spara svaren i PDF-format för den aktuella sessionen.  

Bild 2. Logga in eller Inloggning via hemsidan eller sidmenyn  

Inloggning till tjänsten sker via Inloggning -knappen på hemsidan eller via Logga in -sektionen i sidmenyn.  

Bild 3. I Logga in-sektionen ska du först välja din bostadsort  

Inloggning till tjänsten Omavire är endast möjlig i de välfärdsområden där tjänsten är tillgänglig enligt avtal. Om välfärdsområdet inte har möjlighet att spara resultat i en egen profil kan tjänsten användas utan inloggning och resultaten kan sparas som en PDF-fil. 

Bild 4. Inloggning till tjänsten sker via Suomi.fi-autentisering. 

Med Suomi.fi- autentisering öppnas en tvåstegsprocess för att slutföra inloggningen: 

1. Samtycke till att dela information med yrkesmässiga experter som kan stöda dig, samt hjälper dig vid behov, möjliggör delning av information som sparats i Omavire med de yrkespersoner som stöder användaren, och som användaren har kommit överens med om att använda tjänsten som en del av pågående yrkesinteraktion eller tjänsteprocess. 

Ingen tar automatiskt över ansvaret för användaren eller ser svaren, utan samarbetet och gemensam användning av Omavire mellan yrkesperson och invånare måste alltid avtalas separat.  

Bild 5. Anvisningar om samtycke i Omavire  

Användaren ger sitt samtycke till yrkespersoner och möjliggör för dem, att se svaren som genererats av användaren i Omavire genom funktionen hantering av samtycken i Omavire. Samtycke ges genom att kryssa för de yrkesgrupper i tjänsten som man vill dela information med och som man har kommit överens med, att använda Omavire som en del av tjänstehelheten. 

Yrkesverksamma får tillgång till uppgifterna för en kund som har gett sitt samtycke via Omavires Ammattilaisen oma, genom att söka med personnummer. 

Yrkespersoners åtkomst till Omavire Ammattilaisen oma är endast möjlig genom ett separat avtal med DigiFinland och Ammattilaisen oma är därför endast öppen för en begränsad grupp av yrkesanvändare. Användarrättigheter för yrkespersoner hanteras av välfärdsområdenas egna huvudadministratörer för Omavire-tjänsten. Ingen obehörig kan alltså söka eller se användarens information. 

Bild 6. Hantering av samtycken sker genom att kryssa för de aktörer som användaren och yrkespersonen har kommit överens om, att använda Omavire tillsammans med, och som användaren vill dela sina uppgifter med.  

Samtycken kan ändras när som helst via användarens egen profil. Omavire kan också användas helt självständigt utan att ge samtycken och dela information med andra parter.  

2. Kontaktuppgifter för påminnelser från Omavire 

Vid inloggningen, i inloggningens andra steg, kan användaren spara sin e-postadress och/eller sitt telefonnummer i tjänsten för eventuella påminnelser från Omavire. Påminnelsefunktionen kan användas till exempel när åtgärder har registrerats i en plan som ska utföras eller när en yrkesperson vill erbjuda användaren ett åtgärdsförslag som en del av tjänstehelheten. 

Bild 7. Slutför inloggningen: Kontaktuppgifter 

Vid inloggning blir Min information (namn) synlig i sidmenyn för varje användare. Via Min information kan användaren vid behov ändra de samtycken och kontaktuppgifter som lämnades vid inloggningen.  

Utloggningsfunktioner för inloggade användare finns också i sidmenyn (Logga ut). 

Bild 8. Via Min information i Omavire kan du hantera samtycken och kontaktuppgifter 

Språkvalet finns i sidomenyn på Omavire. För närvarande finns det finska och svenska som språkval. 

1.2 Lägeskartläggning 

Det rekommenderas att man börjar använda Omavire med en kort Lägeskartläggning. Lägeskartläggningen innehåller nio frågor om olika teman kring arbets- och funktionsförmåga, samt tre frågor som beskriver den övergripande situationen (helhetsvälbefinnande / arbetsförmåga / funktionsförmåga). 

Bild 9. Lägeskartläggningen innehåller frågor om olika teman kring arbets- och funktionsförmåga (9) och helhetssituationer (3). 

Den sammanfattning som genereras som ett resultat av lägeskartläggningen kan vid behov sparas och skrivas ut i PDF-format. Denna funktion är ett sätt för en oinloggad användare att bevara sina svar, och användaren kan också på detta sätt vid behov ge den yrkesverksamma, som stöder honom eller henne, informationen, även om Omavire inte är tillgängligt i det egna området eller i andra arbets- och funktionsförmågetjänster med inloggade funktioner. 

Bild 10. Svaren kan sparas som en PDF-fil för eget bruk även om man inte har loggat in i tjänsten. 

1.3 Sammanfattning 

När användaren har fyllt i den korta lägeskartläggningen, genereras en personlig Sammanfattning baserad på hans eller hennes svar. Den visuella sammanfattningen beskriver självutvärderingen av den nuvarande arbets- och funktionsförmågan: resurser och styrkor, teman som kräver uppmärksamhet samt eventuellt behov av stöd.  

Bild 11. Exempelbild på sammanfattningen av lägeskartläggningen i Omavire. 

1.4 De fördjupande avsnitten  

De fördjupande avsnittens teman innehåller uppgifter och tips i enlighet med lägeskartläggningen:  

  • Min inlärningsförmåga 
  • Min yrkesskicklighet 
  • Min framtid 
  • Smidighet i min vardag 
  • Samhörighet och gemenskap i min vardag 
  • Mitt fysiska välbefinnande 
  • Mitt mentala välbefinnande 
  • Mitt arbete 
  • Min arbetsgemenskap 

Bild 12. De fördjupande avsnitten i Omavire kan utforskas enligt egna behov och intressen. 

De fördjupande avsnitten innehåller temaspecifika innehåll: länkar och tips samt fördjupande frågor och uppgifter, som hjälper användaren att reflektera över och fördjupa sin situation. Det rekommenderas att börja fördjupningen med de teman där användaren vill utvecklas mest, där han eller hon önskar mest förändring, eller med de innehåll som inspirerar mest. 

Bild 13. Exempel på innehåll i det fördjupande avsnittet.   

1.5 Plan 

På Omavires egna Plan kan användaren ange mål och uppgifter som han eller hon vill satsa på och som är viktiga för att öka och stöda den egna arbets- och funktionsförmågan. 

Ett personligt mål eller en uppgift kan till exempel vara att göra något som rör vardagsaktiviteter, livsstil eller relationer, genomföra utbildningar och kurser eller att utnyttja tjänster som erbjuds av yrkesverksamma som stödjer arbets- och funktionsförmågan. 

Ett bra mål och en bra uppgift påverkar vardagen positivt, är personligt inspirerande och på ett lämpligt sätt realistiska och uppnåeliga saker som användaren själv kan påverka genom sina handlingar. 

Om användaren har tillåtit visning av uppgifter för yrkesverksamma (hantering av samtycken), är det viktigt att notera att uppgifterna endast är synliga för de yrkesverksamma som man har kommit överens om att använda Omavire med. Uppgifterna visas inte automatiskt för andra parter. Yrkesverksamma som inte använder Omavire får inte tillgång till uppgifterna, även om samarbetet pågår. 

Med hanteringen av samtycken har yrkesverksamma insyn i kundens svar i Omavire (Sammanfattning av lägeskartläggningen och de fördjupande avsnitten) samt kundens egen plan. Yrkesverksamma kan delta i att skapa kundens plan genom att gemensamt komma överens om att erbjuda uppgiftsförslag eller åtgärder som en del av den genomförda tjänsten. Kunden kan acceptera eller avslå yrkesverksamma förslag. 

Användaren kan själv lägga till och ta bort uppgifter på sin plan baserat på sina egna resurser och motivation. På den egna planen kan man också följa framsteg och genomförandet av uppgifter. Utförda uppgifter sparas som genomförda eller kan tas bort om så önskas. 

Bild 14. Exempel på en plan. 

1.6 Ammattilaisen oma – De yrkesverksammas egna gränssnitt 

Omavires Ammattilaisen oma (de yrkesverksammas egna gränssnitt) är tillgängligt för yrkesverksamma inom välfärdsområdena (med räknat Helsingfors och HUS), samt för deras nätverk och aktörer, som genomför stöd för arbets- och funktionsförmåga, genom ett separat avtal med DigiFinland. 

Tjänsten är för närvarande endast tillgänglig på finska. 

Inloggning till Ammattilaisen oma sker på adressen: https://ammattilaisenoma.fi/ 

Åtkomsten för yrkesverksamma till tjänsten hanteras av Omavires ägarhuvudanvändare (DigiFinland) och regionala huvudanvändare. Inloggning sker enligt avtal antingen med certifikatkort eller användaruppgifter.  

Bild 15. Ammattilaisen oma -hemsida 

Inloggning med certifikatkort och inloggning med användaruppgifter är endast möjlig med uppgifter som utfärdats av DigiFinlands ägarhuvudanvändare / välfärdsområdets huvudanvändare.  

Separata instruktioner finns här: https://ohjeet.ammattilaisenoma.fi/ 

Kuva 16. Exempel med inloggning med användarnamn och lösenord 

När yrkesverksamma loggar in, öppnas funktionen sök kundens uppgifter med personnummer.  

I Omavires Ammattilaisen oma registreras varje sökning som görs, och sökningar efter kundens uppgifter bör endast göras när användningen av Omavire har överenskommits gemensamt med kunden och det finns en lagstadgad och/eller arbetsrelaterad grund för att behandla självutvärderingsuppgifterna. Yrkesverksamma får tillgång till kundens inmatade svar i Omavire endast om kunden har gett sitt samtycke till att dela sina självutvärderingsuppgifter. 

Bild 17. Sökning av kundens uppgifter görs i Omavires Ammattilaisen oma 

Med kundens samtycke och genom sökning med personnummer får yrkesverksamma tillgång till kundens svar och självutvärderingsuppgifter. Under kundens namn och personnummer finns en meny med Omavires olika innehåll: Sammanfattning, De fördjupande avsnitten och egen Plan.  

Bild 18. Exempelvy av en testkunds sammanfattning av lägeskartläggningen i Ammattilaisen oma 

Kundens svar kan användas enligt överenskommelse med kunden, till exempel som bakgrundsinformation i samtal, samt som stöd vid genomförandet av den faktiska bedömningen av servicebehov och handlingsplan. 

Kuva 19. Ett exempel på vy av innehållet i den Fördjupade delen för testkunden i Ammattilaisen oma 

Med hjälp av menyn ovan (Bild 19) får de yrkesverksamma en vy över de fördjupande avsnittens innehåll som kunden har arbetat med och vilka som är helt ofyllda. 

Bild 20. Exempelvy av en testkunds plan i Ammattilaisen oma. 

De yrkesverksamma kan delta i att skapa kundens plan i Ammattilaisen oma om detta har överenskommits med kunden. Ett förslag kan lämnas till kunden genom att skriva det i textfältet till höger och trycka på knappen “Ehdota”. Förslagen visas på kundens plan med funktionen Godkänn/Avvisa. Om kunden godkänner förslaget på sin plan flyttas det till listan över planerade uppgifter. Om kunden däremot avvisar yrkesverksamma förslag, visas det också för yrkesverksamma. Yrkesverksamma har en vy över tidigare gjorda förslag och deras status (Hyväksytty / Hylätty) på denna sida. 

Omavire kan användas på detta sätt för att aktivera kunden och skapa en gemensam plan. 

Funktionerna i Omavires Ammattilaisen oma kommer också att vidareutvecklas i samarbete med de kunder och yrkesverksamma som använder tjänsten, med användning av den feedback som mottagits.  

2. Omavire -pilotprojekt  

Syftet med Omavire-pilotprojektet är att samla in feedback om tjänstens funktioner, innehåll och användarupplevelser från både invånare och yrkesverksamma som stöd för tjänsteutvecklingen. 

Piloterna genomförs från 19.6. till 31.12.2024. 

Att använda Omavire, som en del av pilotprojektet, är kostnadsfritt. 

Varje område och enhet som deltar i piloten, testar Omavire som en del av sina egna tjänsteprocesser, med hänsyn till sina egna mål. För varje pilot görs en egen plan, processbeskrivning, uppföljning samt utvärdering av användarupplevelser och effekter. 

Slutrapporten för pilotprojekten och beskrivningarna av användningsområdena publiceras i början av 2025. 

Den officiella produktionslanseringen av Omavire är planerad till början av 2025. 

  

3. Respons och utvärdering av pilotprojektet  

I Omavire-piloterna samlas respons in på flera sätt från olika målgrupper. 

Respons-funktion är en integrerad del av Omavire-tjänsten och är alltid tillgängligt för användaren. Med feedbackformuläret kan man ge respons på innehåll, fel, tillgänglighet eller ge andra utvecklingsförslag för att förbättra tjänsten ytterligare. 

Bild 21. Exempel på Omavire respons blankett 

En elektronisk enkät för yrkesverksamma kommer att genomföras i slutet av pilotprojektet för alla yrkesverksamma som har använt Ammattilaisen oma, med fokus på användarupplevelsen. Detta görs av DigiFinland. 

Temaintervjuer med invånare och erfarenhetsexperter kommer att genomföras i slutet av pilotprojektet, med frivilliga deltagare för att få feedback på användarupplevelsen. Detta görs också av DigiFinland. 

THL och TTL -pilotprojekt för utvärdering av innehåll kommer att genomföras i en testmiljö, och synpunkter från institutionernas yrkesverksamma kommer att samlas in via ett feedbackformulär, med fokus på innehållets kvalitet och dess utveckling. 

Övrig utvärdering kommer att genomföras med verktyg som Matomo och PowerBI. Användardata samlas in anonymt, till exempel om besökarantal och intresset för olika ämnesinnehåll baserat på besökstid och klick. 

Dessutom har vissa områden och enheter som deltar i piloten egna kanaler för att samla in feedback. Även denna feedback kommer att användas i vidareutvecklingen av Omavire. 

Hanteringen av Omavires respons utförs som internt arbete av DigiFinland. Feedbacken samlas in, utvärderas och prioriteras regelbundet av Omavire-teamet, som avgör om responsen kräver åtgärder, samt vilka utvecklingsidéer som kan föras vidare till ytterligare utredning och genomförande.  

Mer information: Projektipäällikkö / asiantuntija Niina Koponen, niina.koponen@omavire.fi