Omavire
Omavire -palvelun käyttöohjeet, pilotit ja vaikutusten arviointi 2024.
1. Työ- ja toimintakyvyn itsearviointi
Omavire on kaikille työikäisille tarkoitettu palvelu, jonka avulla voidaan pohtia erilaisten kysymysten ja tehtävien muodossa työ- ja toimintakykyyn liittyviä asioita, tarjotaan teemakohtaisia vinkkejä ja suosituksia sekä virtuaalista tukea työ- ja toimintakyvyn ylläpitoon ja vahvistamiseen.
Palvelun avulla voidaan tunnistaa mahdolliset vahvuudet, kehittämiskohteet sekä tuen tarpeet. Palvelua voidaan käyttää itsenäisesti ajasta paikasta riippumatta tai ennalta sovitusti yhteistyössä Omavirettä käyttävien ammattilaisten kanssa. Omavire mahdollistaa työ- ja toimintakyvyn itsearviointitiedon välityksen sekä erilaiset suunnitelmien päivitys- ja seurantatoiminnallisuudet asukkaalta ammattilaiselle suostumushallinnan myötä. Omavire mahdollistaa asukkaan ja ammattilaisen välisen palveluprosessin toteuttamisen osin digitaalisesti sekä itsearviointitiedon hyödyntämisen osana palvelua esimerkiksi palvelutarvearvioiden ja palvelusuunnitelmien teon tukena.
Omavire -palvelun suunnittelu ja kehitys toteutetaan verkostoyhteistyönä, yhteiskehittäen. Kehittäjäkumppaneina ovat esimerkiksi STM, TEM, TTL, THL, KEHA/TE, Kela, palvelun kehittämiseen RRP rahoituksen saaneet hyvinvointialueet Keski-Uusimaa, Satakunta, Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa sekä Helsingin kaupunki – palvelumuotoilijoita ja loppukäyttäjiä unohtamatta.
Omavireen sisältökokonaisuuksien viitekehyksenä toimii Työterveyslaitoksen Työkykytalo:
Omavire -palvelun löydät osoitteesta https://omavire.fi
Omavireen päätoiminnallisuudet ovat tilannekartoitus ja yhteenveto, syventävät osiot, suunnitelma ja ammattilaisen osio. Seuraavista kappaleista löydät ohjeita palvelun eri toiminnallisuuksiin.
1.1 Etusivun toiminnot
Omavireen sivulle tullessa aukeaa käyttäjälle ensimmäisenä Suostumus kävijätilastojen keräämiseen En hyväksy / Hyväksyn -toiminnallisuuksin. Käyttöehdot ja pakolliset evästeet käyttäjä hyväksyy automaattisesti jatkamalla tästä palvelun käyttöä.
Kuva 1. Suostumus kävijätilastojen keräämiseen
Käyttöehdot ja tietosuojaselosteen löydät Omavireen sivun alaosasta – alatunnisteesta eli footerista.
Omavirettä voi käyttää kertaluonteisesti kirjautumattomana käyttäjänä tai kirjautuneena, jolloin vastaukset tallentuvat Omavire -palveluun ja käyttäjä voi palata niihin uudestaan, muokata niitä ja seurata mahdollista muutosta työ- ja toimintakyvyssään. Jos palvelua käyttää kertaluonteisesti kirjatumattomana, käyttäjällä on mahdollisuus tallentaa vastaukset itselleen pdf-muotoisena sen kyseenomaisen istunnon osalta.
Kuva 2. Kirjaudu sisään tai Tunnistaudu Etusivun kautta tai sivuvalikosta
Kirjautuminen palveluun tapahtuu Etusivun Kirjaudu sisään -painikkeen kautta tai sivuvalikossa olevan Tunnistaudu -osion kautta.
Kuva 3. Tunnistaudu -osiossa tulee ensimmäiseksi valita oma asuinpaikka
Omavireeseen kirjautuminen on mahdollista vain niillä hyvinvointialueilla, joilla palvelu on sopimuksen mukaisesti käytössä. Jos hyvinvointialueella ei ole mahdollisuutta tallentaa tuloksia omaan profiiliin, voi palvelua hyödyntää tunnistautumatta ja tallentaa omat tulokset PDF:nä.
Kuva 4. Kirjautuminen palveluun tapahtuu Suomi.fi -tunnistautumisen myötä.
Suomi.fi tunnistautumisen myötä avautuu kaksivaiheinen kirjautumisen viimeistely:
1. Suostumus tietojen jakamiseen apunasi toimiville ammattilaisille mahdollistaa Omavireeseen tallennettujen tietojen jaon niille käyttäjän tukena toimiville ammattilaisille, joiden kanssa palvelun käyttämisestä osana käynnissä olevaa ammattilaisen kanssa asiointia / palveluprosessia on sovittu (Ammattilaisen oma).
Automaattisesti kukaan ei siis ota käyttäjästä koppia eikä näe vastauksia, vaan yhteistyö ja Omavireen yhteiskäyttö ammattilaisen ja asukkaan välillä täytyy aina erikseen sopia.
Kuva 5. Suostumukseen liittyvä ohjeistus Omavireessä
Käyttäjä antaa suostumuksen ammattilaiselle ja mahdollistaa ammattilaiselle näkymän Omavireeseen tuotettuihin vastauksiin Omavireen suostumusten hallinnan myötä. Suostumus annetaan ruksimalla palvelussa ne ammattiryhmät, joille tietoa halutaan jakaa ja joiden kanssa Omavireen käytöstä on yhteisesti osana muuta palvelukokonaisuutta sovittu.
Ammattilainen pääsee suostumuksen antaneen asiakkaansa tietoihin Omavireen Ammattilaisen oman kautta, henkilötunnuksella tehdyn haun myötä. Ammattilaisten pääsy Omavireen Ammattilaisen omaan on mahdollista vain erillisellä sopimuksella DigiFinlandin kanssa ja Ammattilaisen oma -osio on täten avattu vain rajatulle ammattilaisten käyttäjäryhmälle. Ammattilaisten käyttöoikeuksia hallinnoivat hyvinvointialueiden omat palvelun pääkäyttäjät. Kuka tahansa ei siis voi käyttäjän tietoja hakea tai nähdä.
Kuva 6. Suostumustenhallinta toteutetaan ruksimalla ne toimijat, joiden kanssa Omavireen käytöstä ja yhteistyöstä Omavirettä hyödyntäen on asiakkaan ja ammattilaisen välillä sovittu – ja joille omat tiedot halutaan jakaa.
Suostumuksia voi muokata käyttäjän oman profiilin kautta milloin tahansa. Omavirettä voi käyttää myös täysin itsenäisesti, antamatta suostumuksia ja jakamatta itsearviointitietoja lainkaan muille osapuolille.
2. Yhteystiedot Omavireen muistutuksia varten
Kirjautumisen yhteydessä, kirjautumisen toisessa vaiheessa, käyttäjä voi tallentaa palveluun sähköpostiosoitteensa ja/tai puhelinnumeronsa Omavireen mahdollisia muistutuksia varten. Muistutus –toiminnallisuutta voidaan käyttää esimerkiksi silloin, kun suunnitelmalle on kirjattu toimenpiteitä suoritettavaksi tai ammattilainen haluaa tarjota asiakkaalleen jonkin toimenpide-ehdotuksen tehtäväksi osana palvelukokonaisuutta.
Kuva 7. Kirjautumisen viimeistely: Yhteystiedot
Kirjautumisen myötä tulee kullekin käyttäjälle Oma profiili näkyviin sivuvalikkoon. Oman profiilin kautta voi käyttäjä muokata kirjautumisen yhteydessä annettuja suostumuksia ja yhteystietojaan tarvittaessa.
Kirjautuneen käyttäjän Kirjaudu ulos –toiminnot löytyvät myös sivuvalikosta.
Kuva 8. Omavireen Oman profiilin kautta voi hallita suostumuksia sekä yhteystietoja.
Kielivalikko löytyy Omavireen sivuvalikosta. Tällä hetkellä saatavilla ovat kielivaihtoehtoina suomi ja ruotsi.
1.2 Tilannekartoitus
Omavireen käyttö suositellaan aloitettavan lyhyestä Tilannekartoituksesta. Tilannekartoitus sisältää yhdeksän kysymystä eri työ- ja toimintakyvyn teemoista sekä kolme kokonaistilannetta kuvaavaa kysymystä (kokonaisvaltainen hyvinvointi / työkyky / toimintakyky).
Kuva 9. Tilannekartoitus sisältää kysymyksiä työ- ja toimintakyvyn eri teemoista (9) ja kokonaisuuksista (3).
Tilannekartoituksen tuloksena muodostuvan yhteenvedon voi tarvittaessa tallentaa ja tulostaa pdf -muotoisena. Tämä toiminto on kirjautumattomalle käyttäjälle keino saada omat vastaukset talteen ja käyttäjä voi myös tällä keinoin toimittaa ne tarvittaessa tiedoksi ammattilaisille, jotka toimivat hänen apunaan, vaikkei Omavire olisikaan omalla hyvinvointialueella tai muissa työ- ja toimintakyvyn palveluissa käytettävissä kirjautuneen toiminnoin.
Kuva 10. Vastaukset voi tallentaa PDF-tiedostona itselleen talteen vaikkei olisi kirjautunut palveluun.
1.3 Yhteenveto
Kun käyttäjä on täyttänyt lyhyen Tilannekartoituksen, muodostuu hänelle henkilökohtainen Yhteenveto vastaustensa perusteella. Visuaalinen yhteenveto kuvaa itsearvion tämänhetkisestä työ- ja toimintakyvystä: voimavarat ja vahvuudet, huomiota tarvitsevat teemat sekä mahdollisen tuen tarpeen.
Kuva 11. Esimerkkikuva Omavireen Tilannekartoituksen Yhteenvedosta.
1.4 Syventävät osiot
Syventävän osuuden tehtäviä ja vinkkejä sisältävät teemat ovat Tilannekartoituksen mukaisesti:
- Ammattitaitoni
- Arkeni sujuvuus
- Fyysinen hyvinvointini
- Henkinen hyvinvointini
- Oma yhteisöni
- Oppimiskykyni
- Tulevaisuuteni
- Työni
- Työyhteisöni
Kuva 12. Omavireen syventäviin osioihin voi tutustua oman tarpeen ja mielenkiinnon mukaisesti
Syventävät osiot pitävät sisällään teemakohtaisia sisältöjä: linkkejä ja vinkkejä sekä tarkentavia kysymyksiä ja tehtäviä, joiden avulla käyttäjä pääsee pohtimaan ja avaamaan omaa tilannettaan tarkemmin.
On suositeltavaa aloittaa syventyminen niistä teemoista, joissa käyttäjä haluaa eniten kehittyä, joihin kaipaa eniten muutosta tai niihin sisältöihin, jotka innostavat kaikkein eniten.
Kuva 13. Esimerkki syventävän osion sisällöistä
1.5 Suunnitelma
Omavireen omalle suunnitelmalle käyttäjä voi merkitä itselleen tavoitteita ja tehtäviä, joihin haluaa panostaa ja joilla on merkitystä oman työ- ja toimintakyvyn lisäämiseksi ja tukemiseksi.
Henkilökohtainen tavoite tai tehtävä voi olla esimerkiksi arjen toimintoihin, elintapoihin tai ihmissuhteisiin liittyvää tekemistä, valmennusten ja kurssien suorittamista tai vaikkapa asioimista työ- ja toimintakykyä tukevien ammattilaisten tarjoamissa palveluissa.
Hyvä tavoite ja tehtävä on arkeen positiivisesti vaikuttava, henkilökohtaisesti innostava ja sopivalla tavalla realistinen ja saavutettavissa oleva asia, johon käyttäjä voi itse toiminnallaan vaikuttaa.
Jos käyttäjä on sallinut tietojen näyttämisen ammattilaisille (suostumusten hallinta), on hyvä huomioida, että tiedot näkyvät vain niille ammattilaisille, joiden kanssa Omavireen käytöstä on yhteisesti sovittu. Muille osapuolille tietosi eivät automaattisesti näy.
Suostumusten hallinnan myötä ammattilaisella on näkyvyys asiakkaansa vastauksiin Omavireessä (Tilannekartoituksen Yhteenveto ja Syventävät osiot) sekä mahdollisuus osallistua asiakkaan Oman suunnitelman tekoon. Ammattilainen voi osallistua asiakkaansa suunnitelman tekoon yhteisesti sopien tarjoamalla tehtäväehdotuksia tai toimenpiteitä suoritettavaksi osana toteutettavaa palvelua. Asiakas voi hyväksyä / hylätä ammattilaisen tarjoamat ehdotukset.
Suunnitelmalla olevia tehtäviä voi käyttäjä itse lisätä ja poistaa omien voimavarojensa ja motivaationsa mukaisesti. Omalla suunnitelmalla voi myös seurata edistymistä ja tehtävien suorittamista. Valmiit tehtävät jäävät talteen suoritettuina tai ne voi käyttäjä halutessaan poistaa.
Kuva 14. Esimerkki suunnitelmasta
1.6 Ammattilaisen oma
Omavireen Ammattilaisen oma -osio on hyödynnettävissä DigiFinlandin kanssa tehtävän erillisen sopimuksen myötä hyvinvointialueilla (ml. Helsinki ja HUS) ja heidän verkostoissaan toimiville työ- ja toimintakyvyn ammattilaisille.
Ammattilaisen omaan kirjaudutaan osoitteesta: https://ammattilaisenoma.fi/
Ammattilaisten pääsy palveluun toteutetaan Omavireen omistajapääkäyttäjien (DigiFinland) ja alueellisten pääkäyttäjien kautta. Kirjautuminen tapahtuu paikallisesti sovitun mukaisesti joko varmennekortilla tai käyttäjätunnuksilla.
Kuva 15. Ammattilaisen oma –etusivu
Kirjautuminen varmennekortilla ja Kirjautuminen käyttäjätunnuksella onnistuu vain DigiFinlandin omistajapääkäyttäjän / hyvinvointialueen pääkäyttäjän myöntämien tunnusten avulla.
Näistä löytyy oma ohjeistuksensa: https://ohjeet.ammattilaisenoma.fi/
Kuva 16. Esimerkkinä kirjautuminen käyttäjätunnuksella ja salasanalla
Ammattilaisen kirjautumisen myötä avautuu toiminnallisuus asiakkaan tietojen hakuun henkilötunnuksella.
Omavireen Ammattilaisen oma -osioon jää jälki kustakin tehdystä hausta ja hakuja asiakkaan tietoihin tuleekin tehdä vain silloin, kun Omavireen käytöstä on yhteisesti sovittu asiakkaan kanssa ja itsearviointitietojen käsittelyyn on lakisääteinen ja/tai työn hoitamisen kannalta määritelty tarpeellinen peruste. Ammattilaiselle aukeaa asiakkaan Omavireeseen syöttämät vastaukset vain, jos asiakas on suostumuksensa antanut itsearviointitietojensa jakamiseen.
Kuva 17. Asiakkaan tietojen haku tehdään henkilötunnuksella Omavireen Ammattilaisen omassa
Ammattilainen saa asiakkaan suostumuksella ja henkilötunnuksella haun myötä näkymät asiakkaan vastauksiin ja itsearviointitietoihin. Asiakkaan nimen ja henkilötunnuksen alta löytyvät valikosta Omavireen eri sisällöt: Yhteenveto, Syventävät osiot ja Suunnitelma.
Kuva 18. Näkymäesimerkki testiasiakkaan Tilannekartoituksen Yhteenvedosta Ammattilaisen omassa
Asiakkaan vastauksia voi hyödyntää asiakkaan kanssa sovitun mukaisesti, esimerkiksi keskustelun taustatietona sekä tukena varsinaisen palvelutarvearvion ja toimintasuunnitelman teossa.
Kuva 19. Näkymäesimerkki testiasiakkaan Syventävän osuuden sisällöistä Ammattilaisen omassa
Yllä (Kuva 19) olevan valikon myötä avautuu ammattilaiselle näkymä niihin Syventävien osioiden sisältöihin, joita asiakas on työstänyt ja mitkä ovat kokonaan täyttämättä.
Kuva 20. Näkymäesimerkki testiasiakkaan Suunnitelmalle Ammattilaisen omassa
Ammattilainen voi osallistua Ammattilaisen oma –osion kautta asiakkaansa suunnitelman tekoon, jos niin on sovittu asiakkaan kanssa. Ehdotuksen tehtävästä tai toimenpiteestä voi esittää asiakkaalleen kirjoittamalla sen oikealla olevaan tekstikenttään ja painamalla Ehdota -painiketta. Ehdotukset nousevat asiakkaan suunnitelmalle Hyväksy/Hylkää -toiminnon kera. Jos asiakas hyväksyy ehdotuksen suunnitelmalleen, se siirtyy Suunnitellut tehtävät -listaan. Jos puolestaan asiakas Hylkää ammattilaisen ehdotuksen, siitä tulee myös tieto ammattilaiselle. Ammattilaisella on näkymä tekemiinsä ehdotuksiin ja niiden statukseen (hyväksytty / hylätty) Ammattilaisen oma –sivulla.
Omavirettä voi hyödyntää tällä keinoin esimerkiksi asiakkaan aktivoinnissa ja yhteisen suunnitelman teossa.
Myös Omavireen Ammattilaisen oman toiminnallisuuksia tullaan jatkokehittämään yhteistyössä palvelua käyttävien asiakkaiden ja ammattilaisten kanssa, saatuja palautteita hyödyntäen.
2. Omavire -pilotit
Omavireen pilottien tarkoituksena on kerätä palautetta palvelun toiminnallisuuksista, sisällöistä ja käyttökokemuksista niin asukkailta kuin ammattilaisilta palvelukehityksen tueksi.
Pilotit toteutetaan 18.6. – 31.12.2024.
Omavire -kokonaisuuden hyödyntäminen osana pilotteja on maksutonta.
Kukin pilottiin osallistuva alue ja yksikkö pilotoi Omavirettä osana omia palveluprosessejaan, omiin tavoitteisiinsa peilaten. Kustakin pilotista tehdään oma suunnitelma, prosessikuvaus, seurantaa sekä käyttökokemusten ja vaikutusten arviointia.
Pilottien loppuraportti ja käyttökohdekuvaukset julkaistaan alkuvuodesta 2025.
Omavireen virallista tuotantojulkaisua tavoitellaan alkuvuoteen 2025.
3. Palautteet ja vaikutusten arviointi pilottien aikana
Omavireen piloteissa kerätään palautetta usealla tapaa, eri kohderyhmiltä.
Palautelomake on kiinteä osa Omavire –palvelua ja aina käyttäjän hyödynnettävissä. Palautelomakkeella voi antaa palautetta niin sisällöistä, virhetilanteista, saavutettavuudesta kuin tarjota esimerkiksi muutoin kehitysehdotuksia palvelun kehittämiseksi entistä paremmaksi.
Kuva 21. Palautelomake
Ammattilaisten sähköinen kysely toteutetaan pilottien päätteeksi kaikille pilottiin osallistuville Ammattilaisen omaa hyödyntäville ammattilaisille käyttökokemukseen liittyen DigiFinlandin toimesta.
Asukkaiden ja kokemusasiantuntijoiden teemahaastattelut toteutetaan pilottien päätteeksi vapaaehtoisille osallistujille käyttökokemukseen liittyen DigiFinlandin toimesta.
THL:n ja TTL:n pilotti sisältöjen arviointiin toteutetaan Omavireen testiympäristössä ja palautelomakkeella kerätään laitosten ammattilaisten ja tutkijoiden näkemyksiä ennen kaikkea sisältöön ja sen laadun kehittämiseen liittyen.
Muu arviointi toteutetaan esimerkiksi Matomoa ja PowerBI:tä hyödyntäen. Käyttäjädataa kerätään anonymisoidusti esimerkiksi kävijämääristä ja eri aihesisältöjen kiinnostavuudesta sivullaoloaikojen ja klikkausten perusteella.
Lisäksi osalla pilottiin osallistuvista alueista ja yksiköistä on omat palautteen keruun kanavat käytössään. Myös näitä palautteita tullaan hyödyntämään Omavireen jatkokehityksessä.
Omavireen palautteiden käsittely toteutetaan DigiFinlandin omana työnä. Palautteet kootaan, arvioidaan ja priorisoidaan säännöllisesti Omavireen tiimissä, joka linjaa, vaatiiko palaute toimenpiteitä, mitä kehitysideoita voitaisiin viedä jatkoselvitykseen ja toteutukseen asti.
Lisätietoja: Projektipäällikkö / asiantuntija Niina Koponen, niina.koponen@omavire.fi